Działamy w dobrej wierze

Rozmowa z prof. Marią Próchnicką

Prof. Maria Próchnicka jest przewodniczącą Zespołu ds. opracowania i wdrożenia systemu zapewnienia jakości kształcenia, który jest częścią Stałej Rektorskiej Komisji ds. rozwoju dydaktyki i jakości kształcenia UJ

Jak można podsumować prace Zespołu, którym Pani kieruje?

W semestrze zimowym odbyła się pilotażowa tura oceny zajęć. Na razie nie można jej jednoznacznie ocenić. Ale na pewno udało nam się zainteresować studentów, o czym świadczą liczby wypełnionych ankiet. Osiągnięciem jest też porozumienie w sprawie 10 pytań globalnych. Skonstruowaliśmy narzędzie, które posłuży nam do tego, by wykorzystywać je w dalszych pracach. Będzie pomocne przy porównywaniu wyników, nie tylko w ramach semestru, ale i w skali kilkuletniej.

Jakie sprawy należy dopracować?

Wszystkich kwestii związanych z budową kwestionariusza, zachęcaniem do udziału w akcji, można było się spodziewać. Zaskoczył mnie brak zaufania studentów co do intencji naszego zespołu. Zgłaszane wątpliwości co do anonimowości ankiet są niepokojące. To jest objaw niezrozumienia idei przeprowadzania badań jakości kształcenia. Zależy nam na tym, żeby dobrze uczyć, i na informacji zwrotnej o tym, co nam się nie udaje. Nikomu by nie przyszło do głowy, żeby sprawdzać, kto co napisał. Chciałbym, żebyśmy wszyscy na uniwersytecie zaczęli myśleć o tym, że naszym celem jest przede wszystkim dobre kształcenie. Działamy w dobrej wierze.

Jaką rolę mają spełniać nagrody za wypełnianie ankiet?

W ten sposób chcemy studentom podziękować za poświęcenie czasu i zachęcić ich do tego, by w każdym semestrze przeznaczyli czas dla oceny zajęć i prowadzących. Propozycja bonu książkowego wiąże się z tym, że jesteśmy na uniwersytecie i powinna być to nagroda związana z kształceniem i rozwojem.

Jak można zachęcić studentów do udziału w badaniach?

Bardzo proszę o to, żeby wszyscy studenci czujący się pełnoprawnymi członkami wspólnoty akademickiej, wzięli udział w procesie podnoszenia jakości kształcenia na UJ, którego ważnym elementem jest uzyskanie opinii od studentów o prowadzących, o sposobie i poziomie prowadzenia tych zajęć. Dla nas te dane są potrzebne, byśmy systematycznie wprowadzali nowe metody i treści kształcenia, by osiągać jak najlepsze rezultaty.

Zofia Bednarowska

Podziękowanie od władz za udział w ankiecie wysłane przez U-MAIL

Studencie/Studentko,

W dniu 15.03.2009 zakończona została akcja ankietowa oceny zajęć dydaktycznych na UJ w semestrze zimowym. W akcji wzięło udział 33% (spośród tych, którzy mieli dostęp do oceny) studentów UJ, co jest lepszym wynikiem w stosunku do ubiegłego roku akademickiego. Chcielibyśmy gorąco podziękować wszystkim studentom UJ, którzy poświęcili swój czas na wypełnienie ankiet oceny zajęć i napisanie komentarzy. Wasz udział w doskonaleniu dydaktyki UJ jest nie do zastąpienia. Jednocześnie zachęcamy tych, którzy nie mieli okazji wyrażenia swoich opinii, do udziału w ocenie zajęć w semestrze letnim. Chcemy, aby ocena zajęć stała się sposobem monitorowania i podwyższania jakości kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim prowadzonym po każdym semestrze. Poniżej znajduje się krótkie podsumowanie oceny zajęć w semestrze zimowym 2008/2009:

Liczba studentów, którzy ocenili zajęcia: 12876; Liczba wypełnionych ankiet: 67206; Liczba ocenionych pracowników: 3258; Liczba ocenionych zajęć: 4999; Liczba wpisanych komentarzy: 13888

Obecnie ankiety oceny zajęć są opracowywane przez Pełnomocników Wydziałowych i Instytutowych. Wyniki będą przekazane Prorektorowi ds. dydaktyki, Dziekanom Wydziałów i Dyrektorom Instytutów. Pełnomocnik Rektora UJ przygotowuje także raport porównujący zajęcia w ocenianych jednostkach w skali całego Uniwersytetu. Wyniki tego porównania zostaną udostępnione w formie podsumowania całej społeczności UJ.

Dziękujemy także za nadesłane uwagi dotyczące kwestionariuszy ankiet. Zachęcamy do nadsyłania dalszych komentarzy na adres ankieta_studencka@inib.uj.edu.pl.

Prorektor UJ ds. dydaktyki prof. dr hab. Andrzej Mania

Pełnomocnik Rektora UJ ds. Ewaluacji Jakości Systemu Kształcenia dr Grzegorz Bryda

Pełnomocnicy Wydziałowi i Instytutowi

Rektorska Komisja ds. Rozwoju Dydaktyki i Jakości Kształcenia UJ

Samorząd Studentów UJ

Dodaj komentarz